Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 30 juli 2013

Moestuin in juli en kapucijnerpotje

Rondje door de moestuin.

Links de wortels, rechts de winterwortels. In het midden gewone uien, maar er was allemaal zaad in geschoten. Al vrij snel was dat, we weten ook niet hoe dat komt.

Kroten, zoals wij de rode bieten noemen. Heerlijk eten, heel het gezin lust dit. 
Ik doe ze verder in de vriezer, gekookt en geraspt. Dat gaat heel goed. Eén keer geprobeerd te wecken maar dat ging fout. 

De droogbonen en links de sperciebonen, die doen het niet zo geweldig. Hoewel de eerst boontjes nu bijna goed zijn. Dat frisse groen ertussen is onkruid ja.

Daarom hebben we gauw nog wat gezaaid, hier achter de spruitkolen. Onder het net.

Hier nog andijvie en de kolen, rode kool, spitskool en broccoli...

De snijbonen gaan ook goed nu.

De eersten zijn al zichtbaar.... even nog...

De laatste erwten zijn geplukt. Er waren een paar planten bij die al erg verdroogd waren. Door de hitte ging dat nog sneller natuurlijk. Ik dacht, die kan ik mooi gebruiken voor volgend jaar, als zaad. Ik heb ooit gelezen dat je ze dan wel aan de plant moet laten drogen, nou dat was al voor het grootste gedeelte gebeurd. Maar ik wilde de planten meteen eruit hebben dus hield de volle droge peulen apart. Ik wilde ze nog verder laten drogen maar ijverige kinderhandjes dopten ze al.... Het is niet erg - hij dacht goed te doen. We zullen wel zien of het nog wat wordt. Ik heb ze in een papieren boterhamzakje gedaan, dan blijven ze droog. 

Kapucijners doppen.
Wij eten ze graag met uitgebakken spekblokjes, en ik maak een soort van saus met een paar uien en een paprika, die eerst wat glazig bakken, een blikje (of twee) tomatenpuree erdoor doen, wat zout en bonenkruid naar smaak erbij en dan een mok water erbij en even laten sudderen. De gekookte kapucijners geef ik apart erbij. Omdat Farmer en dochter het te kaal vinden zonder aardappels erbij schil ik die ook nog maar... liever echter doe ik er rijst bij want dan wordt het kapucijnerprutje weer beter gegeten door de anderen.  Volg je me nog? ;-) Met rijst worden sommige (groente)dingen nou eenmaal weleens op de koop toe genomen...

Iemand zei eens in een reactie dat zij nog een recept had, ik weet niet meer wie, maar dat is welkom!

Verder benut ik het iets koelere weer (heerlijk) voor een sopronde door het huis. En dat voelt na afloop dan ook weer heel prettig, zeker, zeker. Dit blogje had ik voor het grootste deel gisteren al geschreven en ik ga nu de kamer een flinke beurt geven, dat is beslist nodig na al die Franse beurtjes. Ik neem de tijd nu even waar, nu het nog vrij koel is. Aan het einde van de week wordt het weer warm dus....
Vijfde vakantieweek inmiddels voor de jongens! Het vliegt voorbij en op dit moment vliegen zij voorbij, wat een onvoorstelbare energie kunnen die gasten ten toon spreiden!





18 opmerkingen:

  1. Ik heb de kroten vorige jaar ook geweckt, maar wij vonden ze helemaal niet lekker. Als ik het goed begrijp: koken, schil eraf, raspen, invriezen? Het verder klaarmaken doe je dan op de dag dat je het eet? Goed idee in ieder geval, dat ga ik ook doen. We waren nog aan het denken wat we er nou mee moesten doen, maar aangezien ze hier al erg groot zijn de hoogste tijd om ze te oogsten en verwerken!
    Wij willen wat sperziebonen (laten) drogen voor volgend jaar.
    Zo kapucijnerprutje maakte m'n moeder ook vaak. Meestal ook nog met wat gehakt er bij. Er lekker, en snel en makkelijk te maken.
    Succes met soppen! Heerlijk, een paar koele dagen!
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, precies zo doe ik het. Als ik ze dan weer opzet doe er die andere dingen allemaal bij, zoals een beetje azijn en suiker, peper en zout en een beetje boter.

      Verwijderen
    2. Ik heb het gisteren zo gedaan :-) Bedankt nog voor je reactie!

      Verwijderen
  2. heerlijk dat prutje en de bietjes at ik ook uit de vriezer. tsjonge ik heb nog maar net de eerste week vakantie er op zitten....nog 4 te gaan, want de laatste week is voorbereiding. en gezelligheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk hé de verse groenten. Ik weck de kroten ook , totaal geen problemen en klachten dat ze het niet lekker vinden heb ik nog niet gehad. Mijn vader legde de gedroogde bonen ter voorkoming van vraat door de bonenkever altijd even een nacht in de vriezer , dan waren ze veiliger te bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, de vorige keer was dus bij mij mislukt en dat vond ik best jammer van die 6 of 8 potten... daarom vries ik ze nu maar weer in.
      Bedankt voor de tip, mijn Farmer vertelt me net dat mijn eigen vader de zaaiboontjes gewoon in de vriezer bewaarde.

      Verwijderen
  4. Een waar paradijs met al die heerlijkheden. Onze kapucijners zijn ook zover dat we er van kunnen eten. Ik bak eerst gehakt rul, daarna een gesnipperde ui meebakken, paprika toevoegen en spekblokjes. Geen tomatenpuree. Wel met aardappelen wordt het hier gegeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk om hier na te kijken, opeens vallen mij twee tomatenplanten en 4 snijbonen in het niet. Maar we genieten er vast even veel van. Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een kunst om te genieten van het kleine.
      Ik laat dit alles ook niet zien om te pochen ofzo maar om te laten zien hoe we dat hier doen en omdat ik het zelf ook leuk vind om over deze dingen bij anderen te lezen. Maar dat begrijp je vast wel.

      Verwijderen
  6. Wat ziet dat er allemaal geweldig uit, heerlijk smullen uit eigen tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben jaloers op je moestuin, ik heb maar een kleinen postzegel moestuin

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk grote moestuin heb je zeg!
    Net als Elisa hierboven zegt: ook ons mini-tuintje valt hierbij in het niet maar ik ben er wél blij mee :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ziet er allemaal weer fijn uit! Zou er zo lekker een uurtje willen rommelen: beetje oogsten, beetje kijken :-) Bij ons is de sla en de prei ook ineens doorgeschoten. Ik hoorde dat het kan komen door de droogte van pasgeleden. Of het waar is weet ik niet...
    Wat gaat die vakantie snel hé?! Volgende week houdt Gerbrand vakantie en dan eind augustus ben ik ook aan de beurt :-) (En hij ook gelukkig nog een keer)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die late vakantie hier vinden we nu een voordeel; we hebben nog ruim 4 weken te gaan! En wat die sopronde betreft... hoe een blogje van een ander je kan aansporen; ik ga nú aan de slag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk, rode bieten! Ik haal regelmatig groente van een tuin hier vlakbij (een zorginstelling). Ze hebben halen de groente uit de grond waar je bijstaat, verser kan niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben ook van plan de rode bieten te wecken. Uit de vriezer vinden we nooit zo lekker.....smaken verschillen, gelukkig!
    Hier druk met het verwerken van courgettes: tot nu toe 8 potten courgette/sinaasappel marmelade en een gelijk aantal potten zoet/zuur.
    Leuk van die onvermoeibare jochies, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijke moestuinkiekjes!
    Dat doet mijn hart blij opspringen.
    Het ziet er allemaal zo mooi en lekker uit :-)
    COMPLIMENTEN,
    en veel oogst en smulplezier!

    Ooo wat gaat die VAKANTIE toch hard hè!

    LIEVE GROETEN, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...