Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 25 januari 2012

Recept appeltaart

Liesbeth vroeg of  ik mijn recept voor appeltaart eens wilde plaatsen, goed hoor. Iedereen vind 'm altijd erg lekker, onze kinderen hebben nog nooit bij iemand anders appeltaart geproefd die lekkerder was, wel vaak dat 't lekker was, maar, komt er dan vaak achteraan: toch niet zo lekker als die van jou, mam. Het staat niet zo netjes om op te scheppen, maar ik schrijf enkel de feiten! Middelste zoon wilde lange tijd geen andere taart dan appeltaart (die van mama dus).
Soms zou ik weleens een ander recept willen uitproberen, maar voor verjaardagen val ik toch weer terug op de ouderwetse appeltaart. Eigenlijk verbazen de complimenten me altijd, want het recept is echt niets aparts. Heel gewoon.

Voor een ronde vorm van 26 cm. doorsnee heb je nodig:
330 gram zelfrijzend bakmeel
175 gram basterdsuiker
200 gram roomboter
1 losgeklopt ei
snufje zout

Voor de vulling:
Ruim 1 kg. appels, liefst goudrenetten of elstar.
100 gram suiker (kristal)
75 gram gewassen en uitgelekte rozijnen
2 1/2  theelepels kaneel

Verder nodig:
2 eetlepels paneermeel (dat is ter voorkoming van een te natte onderkant door het vocht van de appels)
kwart potje abrikozenjam

Zo doe ik het altijd:
Op de bodem van de vorm bakpapier leggen. (Ik heb gewone springvormen.) De zijkant invetten.
Boter zacht roeren en suiker toevoegen. Het bakmeel boven de kom zeven en samen met het zout en 2/3e van het ei met de hand doorkneden tot een samenhangend deeg.
Vorm er een bal van, doe er folie omheen en leg het in de koelkast.
Terwijl het deeg koelt, ga ik verder met de vulling. (Ik doe het regelmatig in twee delen, 's morgens bijvoorbeeld het deeg maken en 's middags de vulling, ik bak altijd meerdere taarten tegelijk. Wel op tijd het deeg weer uit de koelkast halen, anders moet je zo lang wachten voor je het vormen kunt.)
Appels schillen, kleine blokjes van snijden. De suiker, kaneel en de rozijnen erdoor mengen. Eventueel kun je wat citroensap erover doen, ter voorkoming van het verkleuren van de appels.
Driekwart van de deegbal uitrollen (zie mijn tip, als je niet zo'n matje hebt, moet je wel je werkblad met bloem bestuiven). De vorm bekleden, bestrooien  met paneermeel en het appelmengsel erin doen. Daarna rolletjes van het deeg maken en kruislings de taart ermee bedekken.
Deegreepjes en rand besmeren met het restant van het geklopte ei.
In de oven op 180 graden (hetelucht 165 graden, niet voorverwarmen) bakken in ca. 75 minuten.
Als de taart gaar en mooi bruin is, kan hij uit de oven, zet hem op een rooster en verwarm in een pannetje de abrikozenjam. Taart ermee besmeren, doe ik met een bakkwastje.  Na het afkoelen (duurt wel een uur) kan de vorm verwijderd worden. Eerst met een mes voorzichtig langs de rand gaan, dan pas de rand losmaken.



Pfoe, als je het zo (uitgebreid) uittypt, lijkt het een heel werk. En dat is het ook wel, maar de smaak is er ook naar en het is echt therapeutisch om te doen. Dus voel je je een beetje somber, ga dan maar aan de slag!




30 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit. Hier staat alles klaar voor 1 glutenvrije taart. Ik verheug me nu al op een punt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmmmjaaaammmmm ik krijg er al helemaal trek in met slagroom lekker!!! ik hoorde van een vriendin die de koks opleiding hebt gedaan dat golden delisious appelen heel goed werken in appeltaart en ook als ze al wat ouder zijn. Ik bak ook heel graag appeltaart en apple crumble de jongste 2 vinden het niet zo lekker maar de rest wel! De oudste smult er altijd van maar ik bakte ook veel appeltaart tijdens mijn zwangerschap zelf al was er een hiitegolf echt maf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ga ik aeker eens proberen!
    Zelf doe ik meestal door de appels nog een beetje custardpoeder of vanillevlapoeder,dat is ook erg lekker.
    Groetjes van Johanna.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb hem uitgeprint en ga hem eens een keertje uitproberen. Dank je wel voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik gebruik ipv paneermeel custardpoeder. werkt ook heel erg goed!! Ennuh appeltaart is altijd OK!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kleine beetje strorum door het appelmengsel....
    Let wel op dat je je vingers er niet bij op eet!

    Appeltaart is altijd lekker, helemaal als het zelf gemaakt is.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik krijg er spontaan zin in!!!!
    En wat een leuke, lekkere foto! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik geloof dat dit recept manlief erg aan zal spreken. Die moppert wel eens dat ik zo weinig appeltaart bak. maar ik vind het echt geen leuke klus, hoe graag ik ook bak en kook. Maar appeltaart.... Ik ga hem uitprinten en zaterdag maken!
    Gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik geloof dat dit recept manlief erg aan zal spreken. Die moppert wel eens dat ik zo weinig appeltaart bak. maar ik vind het echt geen leuke klus, hoe graag ik ook bak en kook. Maar appeltaart.... Ik ga hem uitprinten en zaterdag maken!
    Gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo bak ik hem ook meestal en is hier ook favoriet. Manlief wil ook niet anders. Toefje slagroom erop en het scheelt je behoorlijk in de portemonnee, helemaal als je een groot gezin hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tuurlijk is het een heel werk als je er vier tegelijk moet bakken, maar wat zullen ze lekker smaken zeg. Want ze zien er ontzettend lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Appeltaart bakken is idd therapeutisch, alleen die geur al!
    Als je een keer wilt varieren: kruimel dan wat ammarettokoekjes op de bodem ipv paneermeel! dit is hier thuis een absolute topper. Die koekjes koop ik trouwens bij intra.tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier zijn ze ook dol op appeltaart,gebruik zelf altijd rietsuiker ipv kristalsuiker,en doe er ook altijd wat citroenrasp erdoor heen.
    maar dat recept van jou ga ik ook es proberen.

    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik was erg benieuwd naar je recept maar zie dat het niet veel scheelt met de werkwijze van mij. Misschien dat de verhoudingen iets anders zijn. Maar de volgende keer dat ik appeltaart bak hou ik jouw recept er eens naast.
    Fijne avond nog,
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mmmmm, krijg meteen zin om aan de slag te gaan! Mijn recept is ongeveer hetzelfde. Doe er soms nog wat amandelspijs in.

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. dank je wel voor het receptje,ga het binnenkort eens uitproberen!

    Liefs,

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat zien de appeltaarten er lekker uit! Ik zou er zo zin in krijgen. Ik vind een appeltaart bakken altijd een hele klus!! Hoewel ik toch graag kook en bak! De ruitjes maak ik altijd zo: Ik rol het deeg plat en dan snij ik er reepjes van die ik op de appeltaart leg. Scheelt ook nog in werk!

    Ik ga de appeltaart binnenkort eens proberen.

    groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. jaaa kon het niet laten na het zien van de appeltaart foto hier es testoppen en tezeggen dat ziet er heerlijk uit :) smakelijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. oh klinkt heerlijk en , je hebt helemaal gelijk hoor ik vind iets bakken, wat dan vervolgens zo heerlijk geurt ook ehct therapeutisch fijn om te doen.
    Ik zou nooit een appeltaart uit de super kopen... smakeloos :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mjammie, appeltaart altijd lekker.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. grappig ,volgens mijn man en kids heb ik de lekkerste appeltaart maar mijn recept komt met het jouwe overeen. Alleen ik kneed het deeg en werk direct door en ik bak 70 min. op 160 gr. want als de oven warmer staat krijg ik zwarte puntjes en ook bak ik op de onderste richel. Als je noten hebt dat smaakt ook heerijk erdoor.
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mmmm, prima recept!
    Ga ik zaterdag uitproberen :)
    Ik strooi ipv paneermeel altijd roompudding op de bodem, ook zo mmm...

    Groet, @Let

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ziet er goed uit. Gelukkig maken de kidneren heir altijd zelf hun appeltaart. Voglens hen de lekkerste! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een geweldige mooie foto met die zon's ondergang.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. 'k Heb nu lekker weer even fijn bijgelezen bij jou, heerlijk!

    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dankjewel voor het delen van dit recept! Ik heb hem gemaakt en hij was echt héérlijk, en goed gelukt. Alleen viel hij wat uit elkaar bij het serveren, wat zou ik daar aan kunnen doen? Misschien was de bodem wat te dun? De zijkanten waren wel goed stevig.
    Wij hadden er trouwens een lekkere dot slagroom op gedaan, mmm :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ja ik had wel paneermeel gebruikt, maar de bodem was nog wel wat nat. Misschien volgende keer iets meer. (ik had ook citroensap over de appels gedaan, misschien was het daarom te nat)
    Zonder bakpapier ben ik bang dat ik hem niet van de vorm krijg... Ik doe bij alle taarten bakpapier op de bodem. Maar bedankt voor de tips, ik ga hem sowieso nog eens maken want hij viel bij mijn familie ook in de smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik heb goudrenetten genomen en niet geraspt, gewoon blokjes!
    Maar ik ga het de volgende keer gewoon net iets anders doen, wie weet gaat het dan beter :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...